Plan pracy na grudzień
I tydzień – CZEKAMY NA MIKOŁAJA
3 XII – Kim jest święty Mikołaj?
4 XII – List do Mikołaja
5 XII – Liczymy pierniczki i mikołaje
6 XII – Czapka Mikołaja
7 XII – Prezent dla Mikołaja
Dziecko:
- potrafi opisać słownie, wygląd Świętego Mikołaja
- wypowiada się na temat tradycji rozdawania prezentów przez Świętego Mikołaja
- rozpoznaje i próbuje nazywać uczucie radości związanej z atmosferą mikołajek
- odczuwa przyjemność ze sprawiania radości innym
- próbuje porównywać liczebność zbiorów i stosować określenie tyle samo
- odtwarza rytm melodii ruchem
- słucha uważnie nagrań piosenek
- potrafi śpiewać piosenki o prostej linii melodycznej
II tydzień – TEATRZYK PRZEDSZKOLAKA
10 XII – Spotkanie w teatrze
11 XII – Trampolinek ratuje kotka
12 XII – Co robimy najpierw, a co potem?
13 XII – Prawda, nieprawda
14 XII – Symetryczne obrazki
Dziecko:
- poznaje różne pojęcia związane z teatrem
- bierze udział w zabawach parateatralnych prowadzonych przez n-la
- recytuje krótkie wierszyki i rymowanki ilustrowane gestem i ruchem
- wyraża spontanicznie swój stosunek emocjonalny do przygód bohaterów
- nagradza aktorów brawami po występie
- próbuje układać obrazki historyjki w logiczny ciąg zdarzeń
- uzupełnia obrazek, dorysowując brakujące elementy
III tydzień – WESOŁA CHOINKA
17 XII – Ubieramy choinkę
18 XII – Śniegowe płatki na choinkę
19 XII – Mały i duży prezent
20 XII – Łańcuch choinkowy
21 XII- Życzenia świąteczne
Dziecko:
- zna znaczenie słów: tradycja, zwyczaj
- słucha uważnie opowiadań i wierszy o tradycjach związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- wypowiada się na temat świąt Bożego Narodzenia
- podejmuje zabawy badawcze polegające na poznawaniu właściwości śniegu i lodu
- próbuje wnioskować o efektach doświadczeń
- próbuje ozdabiać narysowane przedmioty, kreśląc proste wzory graficzne
- stosuje określenia wielkości: mały – duży
- stara się w zrozumiały sposób mówić o swoich potrzebach i odczuciach
- wie, że inni ludzie także mają swoje potrzeby
- układa krótkie życzenia świąteczne z pomocą n-la
IV tydzień – ZWIERZĘTA ZIMĄ
27 XII – Ptaki w karmniku
28 XII – Zajączki chrupią marchewkę
Dziecko:
- naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt
- zna potrzeby i sposoby dokarmiania zwierząt zimą
- wie, które zwierzęta zasypiają lub nie zasypiają na zimę
- grupuje obiekty w sensowny sposób
- próbuje lepić z masy plastycznej, nadając jej pożądany kształt
Piosenki na grudzień
Świeć, gwiazdeczko, mała świeć
1. Zaprowadź mnie prosto do Betlejem,
Zaprowadź mnie, gdzie Bóg narodził się
Zaprowadź mnie nie mogę spóźnić się,
Nie mogę spóźnić się!
Ref. Świeć gwiazdeczko mała świeć
Do Jezusa prowadź mnie.
2. Narodził się Bóg zstąpił na ziemię,
Narodził się by uratować mnie,
Narodził się i nie zostawił mnie
I nie zostawił mnie.
Ref. Świeć gwiazdeczko mała świeć
Do Jezusa prowadź mnie.
3. Czekają tam Józef i Maryja,
Śpiewają nam, śpiewają gloria.
To gloria, święta historia
Święta historia.
Ref. Świeć gwiazdeczko mała świeć
Do Jezusa prowadź mnie.
Anioł (My aniołki)
1. My aniołki tutaj w niebie
cichutko siedzimy
i o pięknej choineczce
tak sobie marzymy.
Ref. Choinka, choineczka,
tu bombka, lampeczka.
Choinka, choineczka,
na czubku gwiazdeczka.
2.Bez choinki, tutaj w niebie,
jest nam bardzo smutno.
Może ktoś nam ją przyniesie,
chociażby malutką.
Ref. Choinka, choineczka,
tu bombka, lampeczka….
Już blisko kolęda (Gdy w pokoju wyrośnie choinka)
1. Gdy w pokoju wyrośnie choinka,
Łańcuszkami, bombkami zaświeci.
Ref. To znaczy, że już Święta,
Że już blisko kolęda,
Że Mikołaj przyjedzie do dzieci.
Hej kolęda, kolęda.
2. Gdy opłatek już leży na stole,
Pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.
Ref. To znaczy, że już Święta...
3.Gdy upieką się słodkie makowce
I głos dzwonka z daleka zawoła.
Ref. To znaczy, że już Święta...
GWIAZDKA (Świeci gwiazdka)
1. Świeci gwiazdka jedna, druga
główką kręci oczkiem mruga.
Wszystkie gwiazdki zaświeciły,
wszystkie razem zatańczyły.
Ref. Chodź gwiazdeczko,
chodź gwiazdeczko,
zabawimy się w kółeczko.
Chodź gwiazdeczko ,
chodź gwiazdeczko,
zabawimy się w kółeczko.
2. Krążą w kółko gwiazdki obie,
czasem nóżką tupną sobie.
Czasem główką pokiwają
i mrugają, wciąż mrugają.
Tematy tygodniowe na listopad
- Kapryśna pogoda
- Umie nazwać różne zjawiska pogodowe, rozpoznaje je na obrazkach
- Wie, jak należy ubierać się kiedy pada deszcz, śnieg lub świeci słońce
- Aktywnie uczestniczy w obchodach 100 lecia niepodległości (wie jak wygląda flaga, godło, próbuje śpiewać hymn)
- Mali konstruktorzy
- Nazywa podstawowe figury geometryczne
- Konstruuje z różnych rodzajów klocków
- Rozumie pojęcia wielkości i ich używa: duży, mały, większy, mniejszy, wysoki, niski
- Rozumie pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni i ich używa: na, pod, za, przed
- Mój przyjaciel zwierzak
- Rozpoznaje i nazywa zwierzęta
- Jest wrażliwe na potrzeby bezdomnych zwierząt
- Próbuje wycinać nożyczkami po śladzie
- Wyszukuje i nazywa różnice między obrazkami
- Dzień pluszowego misia
- Grupuje elementy ze względu na podaną cechę: wysokość, grubość, kolor, kształt
- Wykonuje pracę plastyczną według wzoru
- Słucha książek czytanych przez nauczyciela i odpowiada na proste pytania dotyczące tekstu
Piosenki na listopad
Tańczące kalosze
-
Tańczą, tańczą dwa kalosze
w błocie i w kałuży.
Słonko zerka obrażone-
chyba się zachmurzy.
Ref: Oj, dana chlap
Oj, dana chlap, chlapu chlap.
2. I już deszczyk leci z chmurek
tańczy z kaloszami.
Krople deszczu podśpiewują:
Bal jesienny mamy
Ref. Oj, dana kap,
Oj, dana kap, kapu kap
Pan Listopad gra na basie
Pan Listopad gra na basie
Dylu dylu bum
Na jesiennym graniu zna się
Trawką dotknął strun
Wesoło gra muzyka
Pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz, gdy chcesz
Pan Listopad gra na bębnie
Bara bara bam
Z deszczem puka równo, pięknie
Koncert daje nam
Wesoło gra muzyka
Pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz, gdy chcesz
Pan Listopad gra na flecie
Fiju, fiju, fiu
Z liści złotych ma berecik
A kubraczek z nut
Wesoło gra muzyka
Pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz, gdy chcesz
Popatrzcie na jamniczka
Popatrzcie na jamniczka
wyturlał się z koszyczka
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże
i moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę
ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
A teraz gdzieś ucieka
I szczeka, szczeka, szczeka
Łapiemy więc jamniczka
Niech wraca do koszyczka
ref; Bo jak spał, bo jak spał
taką grzeczną minę miał 2x
Pod stołem jest koszyczek
W koszyczku śpi jamniczek
Jamniczek sobie śpi, PSS…
Jak się zbudzi będzie zły
Piesek Tereski
Mała Tereska dostała pieska |
Sałatka owocowa – 10.10.2018
Na początku dzieci nazywały owoce, ich kolory, Określały jakie części są jadalne, a które trzeba usunąć. Następnie myliśmy owoce, obraliśmy ze skórki np. kiwi, usuwaliśmy pestki z brzoskwini, gniazda nasienne z jabłek i gruszek. Później dzieci przystąpiły do krojenia, mieszania naszej sałatki owocowej. Niektórzy już podczas krojenia nie mogli się powstrzymać od spróbowania. Jednak najlepsza cześć była na końcu – czyli jedzenie. Motylki chyba wiedzą, że owoce są zdrowe i trzeba je jeść. A najlepiej świadczy o tym fakt, że zjedliśmy aż trzy miski naszej sałatki.