OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE NR 39 "POD TOPOLAMI"

Przedszkole Nr 39 "Pod Topolami"
ul. Dorycka 1
01-947 Warszawa

 

tel  22-835-08-09

 

Zdalne nauczanie

Drodzy Rodzice,

zapraszamy do korzystania z propozycji edukacji zdalnej umieszczanych na serwisie i-przedszkole oraz do zapoznania się z propozycjami od specjalistów w zakładce O nas --> Rady specjalistów


https://www.youtube.com/watch?v=93dna_EuXJw

 

PIOSENKI DLA DZIECI - MIX

NA

DZIEŃ DZIECKA

GODZINA PIOSENEK DLA DZIECI

 - ŚPIEWAJĄCE BRZDĄCE -

 


ZABAWY Z PIESKIEM OD PANI MONIKI LOGOPEDY

Zapraszam dziś Maluszki i Zuszki do zabawy z psami. Lubicie je, prawda? 

 
https://www.facebook.com/watch/?v=1302646083260586  Posłuchajcie, a potem powtórzcie, co zjadł pies np: Piesek zjadł lody, jajo i banana. A teraz zróbcie rysunek.
 
Posłuchajcie wierszyków i piosenek o psach, może nauczycie się na pamięć?
 
 
 
Zbliża się Dzień Dziecka, więc dla niektórych dobrym pomysłem będą gry o psach:
 
 
Miłej zabawy życzy Pani Monika od Języka

PROPOZYCJE GIER LOGOPEDYCZNYCH

Dobre gry edukacyjne, darmowe i metodycznie dopracowane. Rozwijają mowę, myślenie, funkcje słuchowe oraz wzrokowe. Specjalnie opracowane na wiek przedszkolny.

 

http://www.yummy.pl/

https://www.mimowa.pl

http://www.superbelfrzy.edu.pl/tag/gry-logopedyczne

https://www.facebook.com/pszczolkaonline

https://eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja

 


https://www.youtube.com/watch?v=vFf1UYE_gRU

Na podwórku koło bramy

I.

Na podwórku koło bramy

wiodą spory cztery mamy.

Każda woła, że jej dziecię

najładniejsze jest na świecie.

 

Refren:

Mówi krowa: cielątko!

Mówi owca: jagniątko!

Mówi świnka: prosiątko!

A kobyłka: źrebiątko!

 

II.

Lecz tymczasem dziatek czwórka

już wymknęła się z podwórka

i na łączce sobie hasa

w lewo, w prawo, hej hopsasa!

 

Refren:

Podskakuje cielątko,

a tuż za nim jagniątko,

podryguje prosiaczek,

biega w kółko źrebaczek.

 

III.

A z pobliskiej biegł zagrody

hałaśliwy kundel młody

i ogonem raźnie machał,

poszczekując: hau, hau, hau, hau.

 

Refren:

 

Oj, umyka cielątko,

oj, umyka jagniątko,

oj, umyka źrebaczek,

a na końcu prosiaczek.

 


https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Świat w naszych rękach

I.

Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

II.

A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
 

III.

Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
 


WIELKANOCNE PIOSENKI OD PANI BEATKI

 

https://miastodzieci.pl/piosenki/swieta-tuz-tuz/

Święta tuż, tuż

sł. Beata Kołodziej, muz. J. M. Legocki OSA

Kwa, kwa, kwa! Kto to idzie? Kaczuszka maleńka.
Ta żółciutka i słodziutka, z cukru caluteńka.
Dokąd idziesz kaczuszko? Powiedz mi na uszko.
Do koszyczka, do ślicznego, pięknie dziś przystrojonego.
Zaraz wskoczę tam i już,
bo Wielkanoc jest tuż, tuż!

Pi, pi, pi! Kto to idzie? Kurczaczek cukrowy.
Mruży oczy, dumnie kroczy, dzióbek ma różowy.
Dokąd idziesz kurczaczku? Powiedz mi na uszko.
Do koszyczka, do ślicznego, pięknie dziś przystrojonego.
Zaraz wskoczę tam i już,
bo Wielkanoc jest tuż, tuż!

Kic, kic, kic! Kto to idzie? Zajączek malutki.
Z cukru cały, śnieżnobiały, bardzo wesolutki.
Dokąd idziesz zajączku? Powiedz mi na uszko.
Do koszyczka, do ślicznego, pięknie dziś przystrojonego.
Zaraz wskoczę tam i już,
bo Wielkanoc jest tuż, tuż!

Cicho sza! Kto to idzie? To baranek przecież!
Najpiękniejszy! Najważniejszy! Wszyscy o tym wiecie.
Dokąd idziesz baranku? Powiedz mi na uszko.
Do koszyczka, do ślicznego, pięknie dziś przystrojonego.
Zaraz wskoczę tam i już,
bo Wielkanoc jest tuż, tuż!

Tup, tup, tup! Kto to idzie? To moja siostrzyczka.
Malowane jajka wkłada prosto do koszyczka.
Dokąd idziesz siostrzyczko? Powiedz mi na uszko.
Prędko, prędko! Mama wola! Już idziemy do kościoła! Czas pokarmy święcić już,
bo Wielkanoc jest tuż, tuż!

 

 

https://miastodzieci.pl/piosenki/piosenka-wielkanocna/

Wielkanocne idą święta

I.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
i na święta ci przyniesie moc życzeń.

II.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe
wśród pisanek będzie biegać po stole.

III.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,
będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

IV.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każde dziecko pamięta.
Pomaluje jajka w kwiatki i w gwiazdki,
zrobi na pisankach śliczne obrazki.

 


Ćwiczenia języka z panią Moniką

Akademia pięknego mówienia

Drodzy Rodzice i Kochane moje Przedszkolaki. Dziś chciałabym zachęcić was do ćwiczeń buzi, dzięki którym powiecie wszystko, nawet takie zdania:

„Król królowej tarantulę włożył czule pod koszulę”

„Mały Jerzy nie wierzy, że na wieży jest gniazdo jeży”

„Wicher szumi, liść szeleszcze, pluszcz wietrzyku jeszcze, jeszcze…”

Aby wszystkie te głoski ładnie powstały trzeba tylko: sprawnego języka, wygimnastykowanych ust, oddechu przez nos, a nie przez buzię. Może warto teraz usiąść wygodnie przed lustrem, najlepiej dużym, i obejrzeć dokładnie naszą buzię?

Policzki

Nadmuchajcie policzki, spróbujcie przepchnąć powietrze z jednego do drugiego. Połóżcie ręce na policzkach i mocno, kolistymi ruchami pomasujcie równocześnie prawy i lewy.

Usta

Nagryzajcie zębami najpierw górną, a potem dolną wargę. Zróbcie dziobek. A teraz rozciągnijcie usta w szerokim uśmiechu. Zróbcie kilka cmoków. Udało się? To teraz przed lustrem, patrząc na usta, mówcie bardzo wyraźnie samogłoski: Aaaa   Eeee  Oooo    Uuuu   Iiii   Yyyy

Widzicie, że brzmienie tych ważnych głosek zależy od tego, jak ułożycie usta? A teraz ćwiczcie z Dorosłym powtarzanie imion, przeciągając samogłoski na początku:

AAAla    OOOOla    EEEEla    UUUla…IIIlona

Pamiętajcie, że wyraźnia wymowa wymaga dobrej pracy mięśni ust. Buzia musi być zamknięta, kiedy oglądasz coś, lub słuchasz czegoś. Musi być też zamknięta, kiedy jesz. Wtedy też ćwiczysz wymowę. Przygotowujesz swój aparat artykulacyjny, żeby był sprawny do tworzenia dźwięków mowy.

Język

Bardzo ważne, żeby na wstępie poćwiczyć tylko unoszenie języka do podniebienia przy rozwartych szczękach, bez unoszenia żuchwy. Dla wielu dzieci w wieku przedszkolnym to bardzo trudne, właściwie niemożliwe. Dlatego zróbcie takie smaczne ćwiczenie:

  • Otwórzcie usta jak do AAA
  • Posmarujcie nutellą albo miodem podniebienie za zębami
  • Trzymając żuchwę na dole (np. przytrzymując ją palcem) polećcie dziecku sięgnąć czubkiem języka do słodyczy.
  • Podobnie można uczulić wałek dziąsłowy np. zimną łyżeczką albo lizakiem. Chodzi o to, żeby język sięgnął do góry („spionizował się”) przy opuszczonej żuchwie.

Jeśli na początku to się nie udaje próbujcie systematycznie, najlepiej codziennie, poświęcić 5 minut na te ćwiczenia. Obiecuję, że na efekty nie trzeba będzie czekać długo.

 

Poniżej przygotowałam dużo ćwiczeń, które ułatwią naturalne powstawanie dźwięków mowy. Ćwiczcie krótko, systematycznie i zawsze przed lustrem. Wystarczy kilka minut, ale codziennie. Nie muszę przypominać, że atmosfera przy tym zawsze jest wesoła, może być połączona z twórczymi „wygłupami”. Unikajcie określeń „musimy zacząć ćwiczenia”. To nie są ćwiczenia, tylko fajne zabawy, które na końcu powinny mieć jakieś wesołe akcenty: np. puszczanie baniek czy dmuchanie wiatraków albo zdmuchiwanie prawdziwej świeczki (czyli ważne ćwiczenie umiejętności prawidłowego oddychania). Naprawdę to działa!

Pozdrawiam – Pani Monika od Języka

 

Ćwiczenia języka przyśpieszające powstanie głoski [r]

Najlepiej wykonywać ćwiczenia przed lustrem przez 5 minut 2 x dziennie

 

- oblizywanie czubkiem  języka górnej i dolnej wargi przy otwartych ustach

- naprzemienne dotykanie czubkiem języka górnej i dolnej wargi przy szeroko      otwartych ustach

- przesuwanie czubka języka po wnętrzu jednego, potem drugiego policzka

- dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów górnych przy szeroko otwartej buzi

- dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów dolnych przy szeroko otwartej buzi

- przesuwanie wąskiego jak strzałka języka od kącika do kącika otwartych ust

- kręcenie czubkiem języka za dolnymi zębami

- położenie szerokiego języka („Łopata”) na górnej, potem na dolnej wardze przy otwartych ustach

- unoszenie języka do podniebienia, „kląskanie”, przyklejanie szerokiego języka

- przesuwanie czubka języka po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła przy otwartych ustach

- unoszenie czubka języka i szybkie odbijanie przodu języka przy uchylonych ustach bez poruszania dolną szczęką

- powtarzanie wielokrotnie  „lalalala” – uderzanie językiem o dziąsło górne przy uchylonych ustach

- wymawianie głoski „ttttt” „tdn tdn tdn” z językiem przy dziąśle górnym, za zębami, bez poruszania żuchwą

- wymawianie głoski „t” czubkiem języka bez poruszania dolną szczęką

- próba wymawiania „trrr” z równoczesnym mocnym dmuchaniem na czubek języka uniesiony za górne zęby podczas artykulacji głoski t

 

Ćwiczenia języka przyspieszające powstanie głosek tylnych [k] [g]

Szybki efekt przy codziennych ćwiczeniach przed lustrem

- oblizywanie warg czubkiem języka przy szeroko otwartych ustach

- naprzemienne dotykanie górnych i dolnych zębów przy otwartych ustach

- ułożenie języka za dolnymi zębami przy szeroko otwartych ustach

- wysuwanie i chowanie płaskiego języka przy szeroko otwartych ustach

- „koci grzbiet” – opieranie czubka języka na dole, za zębami, i unoszenie środkowej części języka ku górze. Cofanie wysklepionego języka ku tyłowi

- picie gęstych napojów przez długą rurkę

- przysysanie papierków do słomki i przenoszenie ich siłą wdechu

- naśladowanie ssania cukierka i mlaskania całą powierzchnią języka przy opuszczonej żuchwie

Wargi

- rozciąganie warg w szerokim uśmiechu

- wargi zaokrąglone

- ściąganie warg w ryjek

 

Ćwiczenia oddechowe

- wdychanie powietrza nosem i wydychanie go ustami podczas szerokiego otwierania ust

- kasłanie z językiem wyłożonym na brodę

- wdech nosem przy otwartych ustach

- chuchanie na ręce: huhuhu!

- okrzyki: hej! Hop hoop! Hej ho! Echo!

 

 

Ćwiczenia języka przyspieszające powstanie głosek miękkich [ś ź ć dź]

Szybki efekt przy codziennych ćwiczeniach przed lustrem

 

- oblizywanie czubkiem języka górnej i dolnej wargi przy otwartych ustach

- naprzemienne dotykanie górnych i dolnych zębów od wewnętrznej strony czubkiem języka

- przesuwanie czubkiem języka po podniebieniu przy otwartych ustach

- szybkie powtarzanie szeptem „tiii tiii tiii” z jednoczesnym lekkim przesunięciem czubka języka od górnych zębów w stronę gardła aż do uzyskania „ciii”

- kręcenie czubkiem języka za dolnymi zębami

- unoszenie ku górze środka języka przy jednoczesnym trzymaniu czubka języka za dolnymi zębami

- wymawianie „iihiihhiihhii” z zaciśniętymi, a potem uchylonymi zębami

- wymawianie przedłużonego „hhii” z powolnym zaciskaniem zębów aż do uzyskania „si”

 

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze

- poganianie konika: „wiśta wio!”

- zjeżdżanie „siuu” „ziuu” 

-wołanie na kota „kici kici”

- jazda pociągu „ciuch-ciuch ciuch”

- dzwonek „dzyń dzyń”

- podrzucanie „hop – siuup”

- śmiech „hihihi”

 

Ćwiczenia języka przyspieszające powstanie głosek [s z c dz]

Szybki efekt przy codziennych ćwiczeniach przed lustrem

 

- oblizywanie czubkiem języka górnej i dolnej wargi

- dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy otwartych ustach

- przesuwanie czubkiem języka po wewnętrznej stronie dolnych zębów przy otwartych ustach

- kręcenie czubkiem języka za dolnymi zębami przy otwartych ustach

- położenie płaskiego szerokiego luźnego języka na dolnej wardze

- zlizywanie dżemu z dolnych dziąseł

- sssss – położenie szerokiego, luźnego języka za dolnymi zębami i dmuchanie „na wprost” przy zwartych zębach i rozciągniętych wargach

- ccc – opieranie czubka języka o dolne zęby i wymawianie t środkiem języka, dążąc do uzyskania głoski [c]

- tss, tss – próba wywołania dźwięku [c] przy zbliżonych zębach i ustach w szerokim uśmiechu

 

Ćwiczenia warg i oddechu

- rozciąganie ust w uśmiechu

- przepychanie powietrza z policzka do policzka

- przy zwartych szczękach uśmiechanie się na przemian w jedną i druga stronę

- powtarzanie z przesadą „e-o e-o”

- dmuchanie na wiatraczki i bańki „na wprost”

-dmuchanie na płomień świecy, aby tylko drgał

- dmuchanie na piłeczki ping- pongowe na stole

 

Ćwiczenia języka przyspieszające powstanie głosek [sz ż cz dż]

Szybki efekt przy codziennych ćwiczeniach przed lustrem

 

- wypychanie czubkiem języka policzków przy otwartych ustach

- przesuwanie czubkiem języka po wewnętrznej i zewnętrznej stronie górnych zębów przy otwartych ustach

- opieranie czubka języka o podniebienie przy otwartych ustach

- przesuwanie czubkiem języka po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła przy otwartych ustach

- przysysanie języka do podniebienia i odrywanie go

- wolne odbijanie czubka języka o górne zęby przy otwartych ustach

- odbijanie czubka języka o podniebienie bez poruszania dolną szczęką („kląskanie”)

- napinanie języka przy otwartych ustach

- położenie luźnego języka w kształcie łopaty raz na górnej wardze, a raz na dolnej

- naprzemienne wysuwanie wąskiego i szerokiego języka przy otwartych ustach

- wysuwanie i chowanie płaskiego języka przy otwartych ustach

- dotykanie i odklejanie z podniebienia wafelka, opłatka, papieru do jedzenia

- zlizywanie nutelli czy miodu z podniebienia rzy otwartej buzi

- przytrzymywanie przez 10 s. języka przy górnych dziąsłach (usta uchylone)

Ćwiczenia warg

- rozciąganie ust w szerokim uśmiechu

- cmokanie ustami stulonymi w „ryjek”

- nadmuchiwanie policzków

 

Ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe dla przedszkolaczka, żeby pięknie mówił (na podst. Książki D. Emiluty-Rozya pt. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym”, CMPPP 2003)

Wargi

  • Nadymanie policzków, przesyłanie buziaków, napinanie warg
  • Trzymanie w wargach szpatułki, kartki papieru
  • Masaż warg zębami (przygryzanie, rozcieranie górnej i dolnej)
  • Wyraźne wymawianie samogłosek w parach: a-i  o-e  u-y
  • Układanie warg w kształt koła

Żuchwa

  • Otwieranie szeroko buzi
  • Wysuwanie żuchwy do przodu i chowanie jej do tyłu

Język

  • Wysuwanie języka na brodę („zmęczony psiak”)
  • Kląskanie, sięganie szerokim językiem do podniebienia
  • Dotykanie językiem poszczególnych ząbków górnych i dolnych przy uchylonej buzi
  • Układanie języka na dole jamy ustnej
  • „koci grzbiet”, czyli wysklepianie środkowej części języka

Podniebienie miękkie

  • Kasłanie z językiem na brodzie
  • Zaglądanie do gardła – zabawa w chorego misia
  • Wciąganie powietrza przez słomkę, picie kiślu przez słomkę
  • Wymawianie sylab: ku ko ku ko, uku, oko, uku, kuku, koko

Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne

  • Dmuchanie na wiatraczki, mobile, bańki
  • Zabawa w wąchanie kwiatków: wdychamy nosem, wydychamy ustami
  • Głośno powtarzamy poszczególne samogłoski, ładnie pracując ustami i zwiększając czas trwania głoski: aaaaa, oooooooo, uuuuuuuuu.

 


 

 


 

pszczolki
tygryski
krasnale
żabki
misie
motylki

Linki

  

    

 


 

                  

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.