Innowacja pedagogiczna „Dar zabawy Froebla”
Innowcja pedagogiczna ,,Dar zabawy” według koncepcji Friedricha Froebla jest realizowana od w naszej grupie od września 2021 r. Jej głównym celem jest zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez zabawę jako główną formę aktywności w wieku przedszkolnym, nabywania przez nie wiadomości i umiejętności fundamentalnych w edukacji szkolnej, wspieranie i zaspokajanie ich ciekawości, aktywności i samodzielności. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze są organizowane zgodnie z pedagogiką F. Froebla i składają się z dwóch części:
- spotkania w porannym kole
- pracy w zespołach zabawowo-zadaniowych (zespół darów, zespół twórczy, zespół badawczy i zespół gospodarczy).
F. Froebel zakładał, że pierwsze doświadczenia edukacyjne dziecka mają wpływ na jego późniejszy rozwój i osiągnięcia. Dziecko jest niepodzielną indywidualną całością, która ma swoje myśli, uczucia, swoją fizyczność i związki z innymi. Natomiast rolą dorosłego jest oddziaływanie wychowawcze poprzez odpowiednie organizowanie środowiska oraz stwarzanie warunków do poznawania otaczającego świata. To właśnie ona jest w życiu dziecka najważniejsza oraz jest podstawą całego przyszłego życia.
Obecnie idea Froebla jest realizowana na całym świecie, m.in. w Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie czy Szwajcarii. W Polsce wykorzystywały ją już ponad sto lat temu słynne działaczki na rzecz wychowania przedszkolnego: Maria Weryho i Justyna Strzemeska. Na gruncie polskim współcześnie ideę freblowską propaguje dr Barbara Bilewicz-Kuźnia – autorka programu Dar Zabawy, opracowanego na podstawie koncepcji pedagogicznej Froebla.
Koncepcja aktywności oparta jest na działaniach dzieci w sali przedszkolnej oraz bliższej i dalszej przestrzeni przy wykorzystaniu zasobów środowiska społeczno – kulturowego. Duże znaczenie w niej ma kontakt z materiałami, których dostarcza przyroda, zwanych darami natury, bogactwami przyrody czy darami ziemi oraz wykorzystanie materiałów dydaktycznych, pomocy edukacyjnych stworzonych przez dorosłego dla dziecka.
Koncepcja F. Froebla oparta jest na pracy z materiałami, których dostarcza przyroda oraz z przedmiotami, jakimi są zabawki celowo stworzone przez dorosłego dla dziecka. Są to tak zwane dary, czyli materiały, które mają postać wełnianych piłeczek oraz zestawów drewnianych klocków w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, a także - mozaiki, patyczki, pierścienie i punkty.