OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE NR 39 "POD TOPOLAMI"

Przedszkole Nr 39 "Pod Topolami"
ul. Dorycka 1
01-947 Warszawa

 

tel  22-835-08-09

 

Rady specjalistów

 AUTYZM? PRAKTYCZNE INFORMACJE 

Autyzm i inne zaburzenia ze spektrum autyzmu są odmiennym, indywidualnym sposobem rozwoju. Widoczne w zachowaniu osób ze spektrum objawy dotyczą trzech, kluczowych sfer: komunikacji, relacji społecznych oraz zainteresowań i sposobu zabawy – w wypadku dzieci. Każde dziecko z autyzmem jest inne, a nieprawidłowości oraz ich stopień natężenia w poszczególnych sferach jest specyficzny u poszczególnych dzieci. Wcześnie podjęta terapia skupiająca się na kształtowaniu umiejętności dziecka, których rozwój nie przebiega prawidłowo, umożliwia oraz ułatwia integrację  dziecka w grupie rówieśniczej oraz funkcjonowanie w codziennym jego życiu.

  PRZYCZYNY AUTYZMU DZIECIĘCEGO

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym. Przyczyny autyzmu nie są w pełni znane – wpływ na jego ujawnienie się mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Uznaje się, że objawy autyzmu są spowodowane nieprawidłowym rozwojem funkcjonowania mózgu we wczesnym dzieciństwie. Mogą mieć na to wpływ m.in. czynniki genetyczne, infekcyjne, nieprawidłowości w przemianach metabolicznych, zaburzenia okresu ciąży i porodu.

JAK ZDIAGNOZOWAĆ ZABURZENIA ZE SPEKTRUM AUTYZMU?

Proces diagnostyczny w wypadku podejrzenia spektrum autyzmu powinien być zawsze prowadzony przez specjalistyczny zespół składający się z psychologów, pedagogów, lekarza i logopedy. Zawsze musi obejmować następujące działania:

  • wywiad rozwojowy, sięgających pierwszych dni życia osoby badanej a także ciąży
  • obserwację diagnostyczną
  • ocenę lekarza
  • spotkanie z zespołem celem omówienia diagnozy
  • pisemny raport z badania

 

NIEPOKOJĄCE OBJAWY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

  • Brak interakcji społecznych oraz zachowań komunikacyjnych
  • Opóźnienie mowy
  • Częste powtarzanie słów i zestawów fraz (“echolalia”)
  • Odniesienie do siebie po imieniu lub “ty” lub “on / ona” po przekroczeniu wieku 3 lat
  • Nieobecne lub opóźnione reagowanie na własne imię, mimo normalnego słuchu
  • Mniejsza lub brak wrażliwości na cudze twarze wyrazu i uczucia
  • Mniejsza lub brak świadomości przestrzeni osobistej
  • Mniejsze lub nieobecne naśladowanie działań innych ludzi
  • Mniejsza lub brak inicjacji społecznej z innymi
  • Mniejszy lub brak wykorzystania gestów i mimiki twarzy do komunikacji
  • Ograniczone i słabo zintegrowane gesty, mimika, orientacja ciała, kontakt wzrokowy
  • Mniejsza lub brak wyobraźni i różnorodności w grach i zabawach
  • Nietypowe lub ograniczone zainteresowania i / lub sztywne i powtarzalne zachowania
  • Powtarzające się “stereotypowe” ruchy, takie jak machanie ręką, kołysanie ciała stojąc, kręcenie się
  • Monotonne lub stereotypowe zabawy, na przykład otwieranie i zamykanie drzwi
  • Nadmierny nacisk na własny plan dnia
  • Ekstremalna reakcja emocjonalna na zmianę lub nowe sytuacje, naleganie na rzeczy “takie same”
  • Nad lub podreaktywność na bodźce zmysłowe, na przykład :materiały, dźwięki, zapachy
  • Nadmierna reakcja na smak, zapach, konsystencję lub wygląd żywności .

 

AUTYZM A NADWRAŻLIWOŚĆ

Osoby z autyzmem mają indywidualnie mniej lub bardziej nasilone problemy z odbiorem bodźców zmysłowych (wzrokowych, słuchowych, czuciowych itd.), co może wpływać znacząco na ich rozwój, zachowanie lub może rozpraszać ich uwagę. Dla osób w spektrum autyzmu świat zmysłów może być źródłem cierpienia. Konieczność kontaktu z wielością i różnorodnością bodźców w danym środowisku może prowadzić u osoby w spektrum do przeciążenia sensorycznego. Jest to silna reakcja układu nerwowego, mogąca objawiać się m.in.: złością, płaczem lub załamaniem emocjonalnym .Nietypowa wrażliwość sensoryczna jest bardzo często obserwowana u dzieci w spektrum autyzmu.

TRUDNOŚCI Z WYKONYWANIEM CODZIENNYCH ZADAŃ

Dzieci w spektrum autyzmu mogą mieć różnie nasilone problemy z przetwarzaniem informacji, planowaniem i ich organizowaniem. Mimo, że dziecko wie, co ma zrobić, nie umie tej wiedzy zastosować. Małe dzieci mogą mieć kłopoty z takimi czynnościami codziennymi jak ubieranie się, mycie, a starsze z organizacją zadań szkolnych, pakowaniem się, odrabianiem lekcji. Wspieranie dziecka w samodzielności wobec tych deficytów wymaga od rodziców wiedzy o specyfice jego funkcjonowania. Niestawianie wymagań często poprawia nastrój i humor dziecka, ale osłabia jego szanse na samodzielność w przyszłość.

ORGANIZACJE POZARZĄDOWE ORAZ OŚRODKI TERAPEUTYCZNE W WARSZAWIE ZAJMUJĄCE SIĘ WSPARCIEM DZIECI I RODZICÓW

  • Uniwersytet dla rodziców – w ramach poradni TOP Raszyńska konsultacje, warsztaty, grupy wsparcia dla rodziców
  •  Fundacja SYNAPSIS – diagnoza i terapia, przedszkole, szkoła, szkolenia, telefony poradnicze, szkolenia, wydawnictwo, wsparcie dorosłych w spektrum, diagnoza w ramach NFZ
  •  Fundacja ALEKlasa – konsultacje dla rodziców grupy wsparcia, konferencje, Tematyczne   Kluby Asów
  • Fundacja Pomoc Autyzm – duża oferta szkoleniowa stacjonarnie i online
  • Fundacja Savant – terapia indywidualna i grupowa dzieci i dorosłych, bezpłatne grupy    wsparcia
  •  Fundacja Okno – pomoc rodzinom w rozwiązywaniu problemów sensorycznych dzieci
  •  Fundacja Scolar – centrum diagnostyczne i terapeutyczne przedszkole i szkoła
  •  Stowarzyszenie Mówić bez Słów – ISAAC Polska
  • Stowarzyszenie Nie z tej bajki
  • Fundacja Artonomia – konsultacje, terapia, szkolenia, warsztaty, samorzecznictwo
  • Ośrodek i Poradnia Przystań Szkraba – diagnoza i terapia dzieci, poradnia niepubliczna
  •  Ośrodek diagnostyczno-terapeutyczny Adesse – diagnoza i terapia min. ESDM
  •  Autyzm – Stratup – diagnoza i terapia dla dzieci dorosłych i rodziców
  • Sotis – centrum diagnostyczne i terapeutyczne w Warszawie Gdańsku i Gdyni

 

 

KSIĄŻKI NA TEMAT AUTYZMU:

  • Gerland Gunilla, „Prawdziwy człowiek. Osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie”, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2015
  •  Naoki Higashida, „Dlaczego podskakuję”, Wydawnictwo Foksal, 2015
  • Jacek Hołub, „Niegrzeczne. Historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera”, Wydawnictwo Czarne, 2020
  • Kathy Hoopmann, „Wszystkie koty są w spektrum autyzmu”, Wydawnictwo Linia, 2021
  • Luke Jackson, „Świry, dziwadła i zespół Aspergera”, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2010
  • Agnieszka M. Kaszkur Kulpa, „Jak być szczęśliwą pod jednym dachem z ASP …”, Wydawnictwo Rozpisani.pl, 2017
  • Rafał Motriuk, „Autystyczny syn, zdesperowany tata”, 2019
  • Ellen Notbohm, „10 rzeczy, które chciałoby Ci powiedzieć dziecko z autyzmem”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017
  • John Elder Robison, „Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera”, Wydawnictwo Linia, 2013
  • Nikodem Sadłowski, „SŁOWO na A”, Wydawnictwo Harmonia, 2016
  • Adam Siłkowski, „Oczami autysty”, Wydawnictwo Magiczne Drzewo, 2022
  • Monika Szubrycht, „Autyzm. Bliski daleki świat”, Wydawnictwo Uniwersytetu

             Jagiellońskiego, 2022

  • Liane Holliday Willey, „Udawanie normalnej. Życie z zespołem Aspergera”, Wydawnictwo Edukacyjne, 2018
  • Romana Vrede, „Charlie. Autysta wspaniały”, Wydawnictwo Biała Plama, 2021

 

mgr Anna Gajewska -pedagog specjalny

Materiał został opracowany na podstawie publikacji na stronie Fundacji SYNAPSIS oraz literatury:

Pisula E. Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia; Piskula E. Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia

 


 

AKTYWNOŚCI KSZTAŁTUJĄCE PRAWIDŁOWY CHWYT I SPRAWNOŚĆ RĄK

 

Uzyskanie precyzji, szybkości i dokładności w  trakcie chwytania czy manipulowania przedmiotami można doskonalić poprzez zabawy i codzienne zajęcia domowe. Warto angażować dziecko w  drobne czynności domowe ,np. zamiatanie, wycieranie kurzu ,pomoc w pieczeniu , gotowaniu. Poniżej znajdują się ćwiczenia , których wykonywanie wpłynie na uzyskanie lepszej precyzji , siły i koordynacji rąk. W trakcie pełnej terapii ręki należy wykorzystać ćwiczenia poprawiające stabilizacje posturalną i siłę mięśni obręczy barkowej oraz aktywności bilateralne jako przygotowanie , zbudowanie podstawy do rozwijania chwytów precyzyjnych.

 

  1. Ćwiczenia i zabawy zwiększające siłę chwytu ( rozwijające mięśnie ręki i przedramienia):
  • Ugniatanie , wyciskanie gniotków, piłeczek;
  • Aktywności z użyciem mas plastycznych polegające na: gnieceniu, rolowaniu, rozciąganiu, kształtowaniu odpowiedniej formy i bryły, oraz wyszukiwania w ukrytych w masach drobnych zabawek;
  • Zabawy z papierem: gniecenia, rozdzieranie według wzoru, formowanie kształtów i kulek ,składanie origami;
  • Zabawy ruchome z mocowaniem i siłowanie typu,, walka kogutów’’, przeciąganie liny, wspinanie się po drabinkach;
  • Zabawy z gumkami recepturkami typu łączenia ułożonych klocków, naciąganie na pojemniki, rozciąganie gumek na palcach;
  • Zabawy z różnymi typami szczypiec używanych w kuchni, polegające na zbieraniu drobnych przedmiotów do pojemników, kosza;

 

  1. Ćwiczenia i zabawy doskonalające wyizolowane ruchy palców:
  • Zabawy polegające na wskazywanie za pomocą określonego palca jednej lub obu rąk, cyfr, znaków;
  • Zabawy z użyciem kapsli, pchełek, guzików;
  • Zabawy polegające na trafianiu określonym palcem do celu lub na odległość;
  • Aktywności sensoryczne z użyciem farb, piasku;
  • Zabawy paluszkowe;

 

  1. Ćwiczenia chwytu pęsetowego z zaznaczeniem przestrzeni między kciukiem a palcem wskazującym ( "o"):
  • Zabawy naśladowcze typu ,,obserwator’’, w których należy układać palce : kciuki i wskazujące w literę ,,o’’;
  • Nawlekanie korali , śrubek, pociętych rurek do napojów;
  • Aktywności z użyciem wyszywanek;
  • Rolowanie ciastoliny i wyrabianie najmniejszych  kulek jakie dziecko potrafi zrobić;
  • Wkładanie monet do skarbonki;
  • Aktywności z użyciem małych szczypiec trzymanych między palcem wskazującym a kciukiem;

 

  1. Gry i zabawy zręcznościowe:
  • Gra ,, małpki’’, pchełki, piłkarzyki , gry typu ,, Mały konstruktor’’;
  • Zestawy kloców typy lego;
  • Zestawy do zabaw z ciastoliną ;
  • Zabawy ze sznurkiem polegające na wiązaniu węzłów, robieniu warkoczy, przeplatanek

 

Anna Gajewska -pedagog specjalny

Opracowanie na podstawie książki:

Piotrowska-Madej K., Żychowicz A.Smart Hand Model Diagnoza i terapia ręki u dzieci, Wydawnictwo: Harmonia, Gdańsk 2021

 


Bajki, które wspierają rozwój emocjonalny dzieci.

Bajki odgrywają ważną rolę w rozwoju dzieci szczególnie w wieku przedszkolnym (od 3. do 6. roku życia). Pomagają w poznaniu i zrozumieniu otaczającej rzeczywistości w sposób prosty i przystępny dla dziecka. Umożliwiają i ułatwiają zrozumienie siebie oraz swoich lęków i zmartwień. Wpływają na rozwój emocjonalny i poznawczy, w tym językowy dziecka. Wśród terapeutycznych zadań wymienić można również : pomoc w zrozumieniu własnych trudności, pomoc w pokonaniu lęków, strachu i słabości, a także dostarczenie dobrych wzorców postępowania i pomoc w budowaniu obrazu samego siebie. Uruchamiając wyobraźnię, dziecko wyzwala emocje, które kształtują jego wrażliwość. Stymulują empatię. Bajki uczą uświadamiać sobie uczucia, wyrażać oraz nazywać je.

Bajki - pomagajki 

 


 

tygryski
żabki
motylki
misie
smerfy
pszczolki

Linki

  

    

 


 

                  

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.