AUTYZM? PRAKTYCZNE INFORMACJE
Autyzm i inne zaburzenia ze spektrum autyzmu są odmiennym, indywidualnym sposobem rozwoju. Widoczne w zachowaniu osób ze spektrum objawy dotyczą trzech, kluczowych sfer: komunikacji, relacji społecznych oraz zainteresowań i sposobu zabawy – w wypadku dzieci. Każde dziecko z autyzmem jest inne, a nieprawidłowości oraz ich stopień natężenia w poszczególnych sferach jest specyficzny u poszczególnych dzieci. Wcześnie podjęta terapia skupiająca się na kształtowaniu umiejętności dziecka, których rozwój nie przebiega prawidłowo, umożliwia oraz ułatwia integrację dziecka w grupie rówieśniczej oraz funkcjonowanie w codziennym jego życiu.
PRZYCZYNY AUTYZMU DZIECIĘCEGO
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym. Przyczyny autyzmu nie są w pełni znane – wpływ na jego ujawnienie się mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Uznaje się, że objawy autyzmu są spowodowane nieprawidłowym rozwojem funkcjonowania mózgu we wczesnym dzieciństwie. Mogą mieć na to wpływ m.in. czynniki genetyczne, infekcyjne, nieprawidłowości w przemianach metabolicznych, zaburzenia okresu ciąży i porodu.
JAK ZDIAGNOZOWAĆ ZABURZENIA ZE SPEKTRUM AUTYZMU?
Proces diagnostyczny w wypadku podejrzenia spektrum autyzmu powinien być zawsze prowadzony przez specjalistyczny zespół składający się z psychologów, pedagogów, lekarza i logopedy. Zawsze musi obejmować następujące działania:
- wywiad rozwojowy, sięgających pierwszych dni życia osoby badanej a także ciąży
- obserwację diagnostyczną
- ocenę lekarza
- spotkanie z zespołem celem omówienia diagnozy
- pisemny raport z badania
NIEPOKOJĄCE OBJAWY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
- Brak interakcji społecznych oraz zachowań komunikacyjnych
- Opóźnienie mowy
- Częste powtarzanie słów i zestawów fraz (“echolalia”)
- Odniesienie do siebie po imieniu lub “ty” lub “on / ona” po przekroczeniu wieku 3 lat
- Nieobecne lub opóźnione reagowanie na własne imię, mimo normalnego słuchu
- Mniejsza lub brak wrażliwości na cudze twarze wyrazu i uczucia
- Mniejsza lub brak świadomości przestrzeni osobistej
- Mniejsze lub nieobecne naśladowanie działań innych ludzi
- Mniejsza lub brak inicjacji społecznej z innymi
- Mniejszy lub brak wykorzystania gestów i mimiki twarzy do komunikacji
- Ograniczone i słabo zintegrowane gesty, mimika, orientacja ciała, kontakt wzrokowy
- Mniejsza lub brak wyobraźni i różnorodności w grach i zabawach
- Nietypowe lub ograniczone zainteresowania i / lub sztywne i powtarzalne zachowania
- Powtarzające się “stereotypowe” ruchy, takie jak machanie ręką, kołysanie ciała stojąc, kręcenie się
- Monotonne lub stereotypowe zabawy, na przykład otwieranie i zamykanie drzwi
- Nadmierny nacisk na własny plan dnia
- Ekstremalna reakcja emocjonalna na zmianę lub nowe sytuacje, naleganie na rzeczy “takie same”
- Nad lub podreaktywność na bodźce zmysłowe, na przykład :materiały, dźwięki, zapachy
- Nadmierna reakcja na smak, zapach, konsystencję lub wygląd żywności .
AUTYZM A NADWRAŻLIWOŚĆ
Osoby z autyzmem mają indywidualnie mniej lub bardziej nasilone problemy z odbiorem bodźców zmysłowych (wzrokowych, słuchowych, czuciowych itd.), co może wpływać znacząco na ich rozwój, zachowanie lub może rozpraszać ich uwagę. Dla osób w spektrum autyzmu świat zmysłów może być źródłem cierpienia. Konieczność kontaktu z wielością i różnorodnością bodźców w danym środowisku może prowadzić u osoby w spektrum do przeciążenia sensorycznego. Jest to silna reakcja układu nerwowego, mogąca objawiać się m.in.: złością, płaczem lub załamaniem emocjonalnym .Nietypowa wrażliwość sensoryczna jest bardzo często obserwowana u dzieci w spektrum autyzmu.
TRUDNOŚCI Z WYKONYWANIEM CODZIENNYCH ZADAŃ
Dzieci w spektrum autyzmu mogą mieć różnie nasilone problemy z przetwarzaniem informacji, planowaniem i ich organizowaniem. Mimo, że dziecko wie, co ma zrobić, nie umie tej wiedzy zastosować. Małe dzieci mogą mieć kłopoty z takimi czynnościami codziennymi jak ubieranie się, mycie, a starsze z organizacją zadań szkolnych, pakowaniem się, odrabianiem lekcji. Wspieranie dziecka w samodzielności wobec tych deficytów wymaga od rodziców wiedzy o specyfice jego funkcjonowania. Niestawianie wymagań często poprawia nastrój i humor dziecka, ale osłabia jego szanse na samodzielność w przyszłość.
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE ORAZ OŚRODKI TERAPEUTYCZNE W WARSZAWIE ZAJMUJĄCE SIĘ WSPARCIEM DZIECI I RODZICÓW
- Uniwersytet dla rodziców – w ramach poradni TOP Raszyńska konsultacje, warsztaty, grupy wsparcia dla rodziców
- Fundacja SYNAPSIS – diagnoza i terapia, przedszkole, szkoła, szkolenia, telefony poradnicze, szkolenia, wydawnictwo, wsparcie dorosłych w spektrum, diagnoza w ramach NFZ
- Fundacja ALEKlasa – konsultacje dla rodziców grupy wsparcia, konferencje, Tematyczne Kluby Asów
- Fundacja Pomoc Autyzm – duża oferta szkoleniowa stacjonarnie i online
- Fundacja Savant – terapia indywidualna i grupowa dzieci i dorosłych, bezpłatne grupy wsparcia
- Fundacja Okno – pomoc rodzinom w rozwiązywaniu problemów sensorycznych dzieci
- Fundacja Scolar – centrum diagnostyczne i terapeutyczne przedszkole i szkoła
- Stowarzyszenie Mówić bez Słów – ISAAC Polska
- Stowarzyszenie Nie z tej bajki
- Fundacja Artonomia – konsultacje, terapia, szkolenia, warsztaty, samorzecznictwo
- Ośrodek i Poradnia Przystań Szkraba – diagnoza i terapia dzieci, poradnia niepubliczna
- Ośrodek diagnostyczno-terapeutyczny Adesse – diagnoza i terapia min. ESDM
- Autyzm – Stratup – diagnoza i terapia dla dzieci dorosłych i rodziców
- Sotis – centrum diagnostyczne i terapeutyczne w Warszawie Gdańsku i Gdyni
KSIĄŻKI NA TEMAT AUTYZMU:
- Gerland Gunilla, „Prawdziwy człowiek. Osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie”, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2015
- Naoki Higashida, „Dlaczego podskakuję”, Wydawnictwo Foksal, 2015
- Jacek Hołub, „Niegrzeczne. Historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera”, Wydawnictwo Czarne, 2020
- Kathy Hoopmann, „Wszystkie koty są w spektrum autyzmu”, Wydawnictwo Linia, 2021
- Luke Jackson, „Świry, dziwadła i zespół Aspergera”, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2010
- Agnieszka M. Kaszkur Kulpa, „Jak być szczęśliwą pod jednym dachem z ASP …”, Wydawnictwo Rozpisani.pl, 2017
- Rafał Motriuk, „Autystyczny syn, zdesperowany tata”, 2019
- Ellen Notbohm, „10 rzeczy, które chciałoby Ci powiedzieć dziecko z autyzmem”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017
- John Elder Robison, „Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera”, Wydawnictwo Linia, 2013
- Nikodem Sadłowski, „SŁOWO na A”, Wydawnictwo Harmonia, 2016
- Adam Siłkowski, „Oczami autysty”, Wydawnictwo Magiczne Drzewo, 2022
- Monika Szubrycht, „Autyzm. Bliski daleki świat”, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, 2022
- Liane Holliday Willey, „Udawanie normalnej. Życie z zespołem Aspergera”, Wydawnictwo Edukacyjne, 2018
- Romana Vrede, „Charlie. Autysta wspaniały”, Wydawnictwo Biała Plama, 2021
mgr Anna Gajewska -pedagog specjalny
Materiał został opracowany na podstawie publikacji na stronie Fundacji SYNAPSIS oraz literatury:
Pisula E. Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia; Piskula E. Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia
AKTYWNOŚCI KSZTAŁTUJĄCE PRAWIDŁOWY CHWYT I SPRAWNOŚĆ RĄK
Uzyskanie precyzji, szybkości i dokładności w trakcie chwytania czy manipulowania przedmiotami można doskonalić poprzez zabawy i codzienne zajęcia domowe. Warto angażować dziecko w drobne czynności domowe ,np. zamiatanie, wycieranie kurzu ,pomoc w pieczeniu , gotowaniu. Poniżej znajdują się ćwiczenia , których wykonywanie wpłynie na uzyskanie lepszej precyzji , siły i koordynacji rąk. W trakcie pełnej terapii ręki należy wykorzystać ćwiczenia poprawiające stabilizacje posturalną i siłę mięśni obręczy barkowej oraz aktywności bilateralne jako przygotowanie , zbudowanie podstawy do rozwijania chwytów precyzyjnych.
- Ćwiczenia i zabawy zwiększające siłę chwytu ( rozwijające mięśnie ręki i przedramienia):
- Ugniatanie , wyciskanie gniotków, piłeczek;
- Aktywności z użyciem mas plastycznych polegające na: gnieceniu, rolowaniu, rozciąganiu, kształtowaniu odpowiedniej formy i bryły, oraz wyszukiwania w ukrytych w masach drobnych zabawek;
- Zabawy z papierem: gniecenia, rozdzieranie według wzoru, formowanie kształtów i kulek ,składanie origami;
- Zabawy ruchome z mocowaniem i siłowanie typu,, walka kogutów’’, przeciąganie liny, wspinanie się po drabinkach;
- Zabawy z gumkami recepturkami typu łączenia ułożonych klocków, naciąganie na pojemniki, rozciąganie gumek na palcach;
- Zabawy z różnymi typami szczypiec używanych w kuchni, polegające na zbieraniu drobnych przedmiotów do pojemników, kosza;
- Ćwiczenia i zabawy doskonalające wyizolowane ruchy palców:
- Zabawy polegające na wskazywanie za pomocą określonego palca jednej lub obu rąk, cyfr, znaków;
- Zabawy z użyciem kapsli, pchełek, guzików;
- Zabawy polegające na trafianiu określonym palcem do celu lub na odległość;
- Aktywności sensoryczne z użyciem farb, piasku;
- Zabawy paluszkowe;
- Ćwiczenia chwytu pęsetowego z zaznaczeniem przestrzeni między kciukiem a palcem wskazującym ( "o"):
- Zabawy naśladowcze typu ,,obserwator’’, w których należy układać palce : kciuki i wskazujące w literę ,,o’’;
- Nawlekanie korali , śrubek, pociętych rurek do napojów;
- Aktywności z użyciem wyszywanek;
- Rolowanie ciastoliny i wyrabianie najmniejszych kulek jakie dziecko potrafi zrobić;
- Wkładanie monet do skarbonki;
- Aktywności z użyciem małych szczypiec trzymanych między palcem wskazującym a kciukiem;
- Gry i zabawy zręcznościowe:
- Gra ,, małpki’’, pchełki, piłkarzyki , gry typu ,, Mały konstruktor’’;
- Zestawy kloców typy lego;
- Zestawy do zabaw z ciastoliną ;
- Zabawy ze sznurkiem polegające na wiązaniu węzłów, robieniu warkoczy, przeplatanek
Anna Gajewska -pedagog specjalny
Opracowanie na podstawie książki:
Piotrowska-Madej K., Żychowicz A.Smart Hand Model Diagnoza i terapia ręki u dzieci, Wydawnictwo: Harmonia, Gdańsk 2021
Bajki, które wspierają rozwój emocjonalny dzieci.
Bajki odgrywają ważną rolę w rozwoju dzieci szczególnie w wieku przedszkolnym (od 3. do 6. roku życia). Pomagają w poznaniu i zrozumieniu otaczającej rzeczywistości w sposób prosty i przystępny dla dziecka. Umożliwiają i ułatwiają zrozumienie siebie oraz swoich lęków i zmartwień. Wpływają na rozwój emocjonalny i poznawczy, w tym językowy dziecka. Wśród terapeutycznych zadań wymienić można również : pomoc w zrozumieniu własnych trudności, pomoc w pokonaniu lęków, strachu i słabości, a także dostarczenie dobrych wzorców postępowania i pomoc w budowaniu obrazu samego siebie. Uruchamiając wyobraźnię, dziecko wyzwala emocje, które kształtują jego wrażliwość. Stymulują empatię. Bajki uczą uświadamiać sobie uczucia, wyrażać oraz nazywać je.
Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci
Co przedszkolak powinien umieć powiedzieć
Biblioteka nowoczesnego rodzica
Poniżej linki do zadań z książki „Uważność i spokój żabki” E.Snel, wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2015
A dla dorosłych:
Czym jest uważność: